Vårt samhälle går idag igenom den största krisen någonsin i modern tid. I linje med det förändrar vi våra beteenden. Konstinstitutioner gapar tomma och besökarna uteblir, istället är många människor ute och promenerar. Därför vill vi som arrangörer och konstnärer bidra med ett nytt sätt att uppleva landskapet och samtidigt ge en möjlighet till att obehindrat möta konst.

I Artcaching letar man upp konstverk av elva konstnärer som finns installerade runt om i landskapet i Höganäs kommun. Konstnärerna har valt sin egen plats och har därefter gjort platsspecifika verk som kommenterar det aktuella läget vi har i världen. Som utställnings- modell har vi valt Geocaching – en appbaserad lek där man utifrån koordinater letar upp platser i naturen.

Höganäs Museum och Konsthall har skapat en ram för utställningen, med konst ute i det fria. Utställningen finansieras av Höganäs kommun som ett led i deras satsning på det lokala konstlivet och i kommunen verksamma konstnärer.

Vi önskar er mycket nöje i er iver att hitta runt i landskapet och framförallt i upplevelsen av dessa konstverk, alla gjorda utifrån goda intentioner om allas väl.

Projektledning: Christel Jönsson 070 376 52 87.
Martin Severinsson, Höganäs Museum och Konsthall,
Polhemsgatan 1, 263 37 Höganäs. 042 34 13 35.

Samtliga färgfotografier nedan tagna av David Skoog.

 

 
GERTRUD ALFREDSSON,   Allerum

Utbildning: Konstskolan Forum
Utställningar i urval: Kristianstads Konsthall 2020, Ronneby Konsthall 2019, Galleri Molekyl, Malmö 2019, Raus Konsthall Helsingborg 2018,
Malmö Konsthall Föreställningar 2017

https://gertrud-alfredsson7.webnode.se/

 
 
1. 56.193554,12.554432
 
”Människougglan vinkar”

Min idé handlar om människan i relation till djur. Våra bästa vänner som vi ibland använder till våra egna syften och som vi så gärna har runt om oss och som vi vill spegla oss i och göra till mänskliga djur men vad händer när djuret använder människan, när tillfället ges i omvänt syfte?

Vad vet vi om allvaret bakom denna kärleksfulla relation?

Nu slår djuret tillbaka som katalysator i form av virus. Fågelinfluensa, galna ko-sjukan och corona är ett svar på att rytmen någonstans blivit fel och något vi ej har kontroll över.

När narrativet och berättelsen är en fladdermus, människa och vampyr, vad händer med oss då? En törstig figur som livnär sig på blod av människor för att kunna existera och kan byta skepnad till ett djur. Som i vår vildaste fantasi, likt en film vi någon gång sett.

Frågorna är många och precis som i skapandeprocessen som konstnär så följer jag intentionen och betraktar situationen här och nu i en metaforisk term. Mitt konstverk är en lek med allvaret och bör ses ur den okunskap jag har om livet och vetenskapen i stort. När jag inte vet riktigt måste jag leka och se vad som händer.

Att se en människouggla som hälsar glatt på distans kan bli kul och gulligt men vad vet vi om den korsbefruktning som genereras av kärlek och villfarelse på gränsen mellan det ena och det andra.

 

 
IDA BENTINGER,   Jonstorp

Utbildningar i urval: 2012-2015 Master i Fine Art ”Accademia di Belle Arti Bologna”,  2009-2012 Kandidat ”Konstfack”, Stockholm
Utställningar i urval: 2019 PerAspera festival, kulturfestival/ platsspecifik konst i Bologna samt närort, Italien,  2019 Konst påKryss, Helsingborgs konstförening, Sofiero slott, Sverige, 2017 Lupanica, LandArt/plats specifik skulptur för kommunen Muzzana, Italien, 2017 (X)sites Landart utställning längst Kattegattleden, Ängelholm, Sverige 2015 “LandShape” LandArt festival, Hanstholm, Danmark

www.idabentinger.com

 
 
2. 56.2685298,12.5321606
 
”New normal fas 1”

Mitt projekt rör sig mellan dagdrömmeri och verklighet.

Jag bor egentligen i Italien, men kom till Sverige i våras för att göra ett antal konstutställningar samt en offentlig väggmålning till ett museum. Allt blev inställt. När jag reste från Italien var jag helt ovetande om hur Covid 19 skulle slå till och visste inte då att gränserna skulle stängas strax efter min ankomst. Så jag stod i Sverige utan jobb och en blockerad väg tillbaka.

Jag har mitt föräldrahem i Jonstorp och försökte tillbringa min tid med att måla där. Men jag hade målat hela hösten och vintern och det var svårt att hitta inspirationen och motivationen efter besvikelsen av att utställningarna inte blev av. Så jag spenderade min tid med att gå ut och gå med min hund…

Där mina föräldrar bor finns ett fågelreservat. Där gick vi mycket jag och vovven. Efter en tid började jag märka att han betedde sig annorlunda där inne. Han vädrade och lyssnade. Han hörde helt tydligt aktiviteter som jag inte kunde se i den långa vassen, av fåglar som byggde bo, häckade och gjorde sina parnings ritualer. Jag började oroa mig för de regler och restriktioner som gällde i reservatet. Hur var det nu, fick jag gå här? Vilket datum var jag tvungen att koppla hunden? Exakt var går gränsen?

Det fick mig att minnas hur jag som barn gick på samma område. Tittandes på de där gula varningsskyltarna utan att förstå vad som stod på dem, men fantiserande om att det var ett förbjudet, hemligt område. Jag tänkte på vad som skulle hända om jag gjorde intrång där. Vad gömde sig där inne? På något vis påminde den där känslan i min barndom om de känslor som väckts nu under denna speciella vår. Full av hot, nya sätt att leva på, restriktioner. Områden och platser man inte längre får besöka. Viktiga datum… Speciellt det där dolda, den vaga känslan av ovisshet inför vad framtiden kunde innebära.


”New normal fas 2”

Unicorn wishes. En gång var de här varelserna inuti tre ägg. I min fantasi var äggen en symbol för den tid som vi lever i nu, som speglas av väntan, förväntan och fruktan inför det nya.

För tänk om det nya inte är igenkännbart? Tänk om det nya är så främmande att vi tappar fotfästet och måste börja om från början i vår föreställning om vad det är för värld vi lever i och vilka lagar och ordningar som ska gälla där? När våra naturlagar så som vi känner dem inte längre går att lita på… Då är det viktigt att våga tro på att detta främmande ändå kan vara en magisk chans till nytt liv.

 

 
ANN BLOMBERG,   Höganäs

Utbildning i urval: Malmö Konstskola Forum
Utställningar i urval: Teatergalleriet i Kalmar 2018
Tårtkilen offentligt verk i Höganäs 2016
Konstföreningen Aura, Krognoshuset i Lund 2015
Galleri Moment Ängelholm 2014

www.annblomberg.se

 
 
3. 56.276070,12.504281
 
”Rufsig dunge”

Nu är du framme. En liten utflykt blev det trots allt. Den blå pricken är fortfarande nitad och läcker blått till himlen. Droppar kan synas vara både vackra och farliga. På vatten kan de göra ringar som sprids vilket till och med är ett talesätt. Rapsfältet verkade vara extra gult denna vår. Dess doft ledde mig till detta sidospår. Jag hann titta på det flera gånger allt medan näktergalen höll igång med sitt smattrande läte.

 

 
KARIN FRENNESSON WESTBLAD,   Ingelsträde

Utbildningar i urval: Lärarexamen, bildämnet, 2017 Umeå Konsthögskola, Umeå, Master of Fine Arts, examen 2002 Maryland Institute, College of Art, Baltimore, USA bachelorexamen, 1997 Konstlinjen, Helsingborg
Utställningar i urval: Mot Alla Odds, separatutställning, Konsten, Helsingborg, 2019 Tellus installation, skapande-skola-projekt med Rita Winde, Tranemo, 2019
Imago Mundi, bok, utställning, Venedig samt turné, 2018 Out of the Blue, ljudinstallation i Katrineholms centrum, 2015 Initiativtagare till Verkligheten, Umeå samt SCEN 40329, Höganäs

www.karinfrennesson.com

 
 
4. 56.1940444,12.5540887
 
”In Flux”

Mina projekt tar sig ofta an frågeställningar som är aktuella för mig personligen men som även förhåller sig till ett större perspektiv. Det kan handla om politiska eller globala ämnen, vilka berör många människor.

Jag undersöker med, In Flux, den maktlöshet och de risker vi blir utsatta för, så väl som vi utsätter oss själva för, i ett globalt perspektiv men även i det dagliga livet. Med utgångspunkt i det som inte går att påverka, undersöker jag relationen till vår miljö och vår natur. Det är här människans kamp om makt över naturen, i ett många gånger meningslöst motstånd, som intresserar mig.

Min konst kommer till uttryck i installationer, fotografi, teckning och video och i mer generella termer brukar den beröra vardag, makt, identitet, ljus-mörker, skörhet, destruktion men också hoppfullhet.

 

 
CHRISTEL JÖNSSON,   Viken

Utbildningar i urval: Konstakademien i Florens, Italien, 1983–1987
Utställningar i urval: ”Silenzio”, F-Rummet, Malmö Museum, Malmö
Galleri Lars Backlund Göteborg, Galleri Eva Solvang, Stockholm
Pumphuset konsthall  Borstahusen, Nordisk salong, Dunkers kulturhus
”Torano giorno e notte”, Carrara, Italien

www.christeljonsson.com


 
 
5. 56.2600,12.5693
 
”Protection”

På tre träd sitter en sorts skydd. Det började med att jag var ute och promenerade. Jag började lägga märke till detaljer och bygga visuella historier. Eken med sitt högtidliga väsen berörde mig speciellt.
 
Jag ville veta mer om eken och hittade bland annat information om att Ek  på latin heter Quercus robur , vilket betyder styrka. Namnet Ek  kommer från fornnordiska Iga  vilket betyder vördnad. Den planterades ofta på kultplatser.

Nu när livet blivit skört, behöver vi styrka och vördnad. Många hittar detta i naturen. Samtidigt pågår diskussionen om vad som är skadligt för miljön och människan. Mycket är skapat av människan själv i vårt behov av MER! Så frågan är vem behöver skyddas från vem.

När jag började projektet var jag fast besluten om att återbruka. Jag hittade en glasfiberväv som låg och skräpade i ateljén. Hade fått veta en gång att den användes till motorvägar och första steget i projektet var taget.  Materialet var vitt och mycket mjukt med ett uttryck av renhet, oskuld som ett oskrivet blad. Ett paradoxalt material.

Inledningsvis gjorde jag flera skisser både i skala och i naturlig storlek som inte blev bra. Detta tydliggjorde mitt eget sätt att vilja projicera en mänsklig fysionomi och beteende på trädet. Så typiskt mänskligt, kan man tänka. Efter denna näst intill outhärdliga erfarenhet kom jag fram till en form som bättre respekterar trädet som väsen och dess funktioner.
 
Viktigt var också att formen inte skulle inbjuda till association, utan vara så ”ren” som möjligt. Inte vara en kjol, inte ett regnskydd, inte …

Ser mycket fram emot att få installera det på plats och se om resultatet överraskar.

 

 
YAYOI KIYOTA MALM,   Höganäs

Utbildningar i urval: MFA, HDK Keramikkonst 2007
Utställningar i urval: ”Sällsamma skog”Galleri Blå Kulan, Mörbylånga 2018
”It´s Only a Clay Cloud” Galleri St Gertrud 2016
”sällsamma vänner” Keramiskt center, Höganäs 2015
”HOME GAME” Falsterbo Konsthall, Vellinge 2015
“The 5th World Ceramic Biennale 2009 Korea” , Korea 2009

www.ykmalm.com

 
 
6. 56.2606,12.5696
 
”PettanCoronArt”

Trulshög, en undangömd plats, en grav från järnåldern. Den plats jag valt för PettanCoronArt. Vi människor, samma, nu som då, en född, en död och en Corona nu. Vi vet att vi ska vinna mot Corona och då kommer vi fira med PettanCoronArt i hela världen. Och i en framtid kommer man att göra arkeologiska PettanCoronArt fynd.

Pettan betyder ”att pressa från båda hållen” på japanska.

 

 
LONE LARSEN,   Höganäs

Utbildning: Autodidakt
Utställningar i urval: 2020 Skulptur Sökaren Galleri Arnstedt, Östra Karup.
2019 Galleri Skelderhus, Munka Ljungby.
2018 Galleri Thomassen, Göteborg.
2015 Fagerstedt, Stockholm.

www.lone.se

 
 
7. 56.2029764,12.5574143
 
”Den som klamrar sig fast” Ur serien Mutationer

Det uppkommer genetiska skador på växter och varelser när deras ekosystem förändras och deras habitat förgiftas. Det påverkar cellstrukturer, ger skadade genetiska koder och muterade fragment i form av artfrämmande växter, defekta och ofullständiga väsen.

Objekten och provtagningarna jag hitintills arbetat med kan upplevas som vackra och ofarliga men avsikten är att i det till synes ofarliga döljer det sig något subversivt och en förnimmelse av sårbarhet. De främmande kropparna föreställer muterade fiktiva liv som befinner sig vid sidan av det normala, skapade i symbiotiska relationer eller som ett solitärt väsen. Då och då bryter sig en organism sig loss, lämnar sin plats och synliggör ofrivilligt sig själv.

I marmorliknande material modelleras objekten i en process som får ta sin tid för att skulpturernas form och yta följs åt. Färdiga föreställer de varelser och organismer som söker ett ny plats på golv, väggar och tak. Under våren arbetar och observerar jag en anomali hos en figur. Den 5 juli kommer mutanten ”Den som klamrar sig fast.” hitta sin plats uppe i ett träd.

 

 
YLVA LUND,   Höganäs

Utbildningar i urval: Bronsgjutning a´cire perdue – Förlorad vax
2011–2014
ABF förberedande målarskola, Malmö 1987–1989
KV Lund förberedande konstskola, skulptur, måleri och teckning 1984–1986
Utställningar i urval: Deltagit i ett flertal samlingsutställningar, separatutställningar, jurybedömda utställningar och konstprojekt under tiden 1994–2020
Blivit inköpt av regioner, kommuner, riksorganisationer och ett flertal konstföreningar. Är medlem i KRO, BUS, KC SYD

 
 
8. 56.2561117,12.6495301
 
”Så enkelt. Så nära. Så soligt. Så kvittrigt. Så mycket skyddande atmosfär.”

Ingår i serien ”skyddande atmosfär”. Som det mesta jag gjort inom konsten har ingått i. Stenbrottet i Svanshall har jag valt av olika anledningar. Har vuxit upp i närheten och tillbringat mycket tid där. Förstod tidigt att det var en magisk men farlig plats. Själva stenbrottet har sin historia. Ett stort ingrepp i naturen från början, sedan har det självläkt under många år till en underbart vacker plats. Med enkla medel berättar jag en historia som det sedan är upp till varje betraktare att göra till sin.

 

 
KIWA SAITO,   Höganäs

Utbildningar i urval: 2007–2008 Österlenskolan för Konst och Design
2008–2009 Nyckelviksskolan – Textil form
2009–2012 Steneby – Institutionen för Konsthantverk och Design, Textil – Kläder – Formgivning
Separatutställningar: 2018 Klippans Konsthall. 2017 Höganäs Museum och Konsthall. 2017 Galleri Moment, Ängelholm
Grupputställningar: 2018 Trelleborgs Museum (med Takao Momiyama)
2015 Det stora stygnet, Röhsska Museet, Göteborg

kiwasaito.se

 
 
9. 56.1870089,12.5615264
 
”Virus”

Jag skapar mina coronavirus med min närmaste teknik, broderi. Viruset är osynligt. Det kan sitta överallt och finnas var som helst. Finns coronaviruset även i naturen? Hur ser det ut egentligen? Vilka färger har det?

Jag formar i min fantasi synliga virus med hjälp av tråd och tyg. Röd färg kan vara både glädje, fara och blod för mig. Jag sätter upp de synliga virusbitarna i naturen. Mina verk kan tyckas minimalistiska i den stora skogen, men den giftiga röda färgen syns tydligt i naturen.

 

 
MALIN SVENSDOTTER ERIKSSON,   Höganäs

Utbildningar i urval: 1998–2001 HV-Skolan, Stockholm
Separatutställningar: 2017 ”With heartbeat”, St Lucia studio 54, Bologna, Italy.
2009 “If I forgot you, I would be somebody else”, Customhouse Caring for Art, Copenhagen, Denmark.

www. malinsvensdotter.com

 
 
10. OBS! Temporärt nedtagen
 
”Inuti en förnimmelse”

Performance "Bow"

Om att känna tillit det okända och inte låta rädslan göra våra val. En pärla skapas på grund av något okänt tagit sig in i musslan. En pärla blir inte till om det okända inte finns.

Kaos och ro i ett samspel är en början till något annat, något nytt.

I mitt verk har jag valt att använda mig av pärlan som en symbol för att tolka kaos och ordning och dess beroende av varandra.

 

 
RITA WINDE,   Farhult

Utbildningar i urval: Master of Fine arts vid Valands Konsthögskola 2002
Utställningar i urval: Edithforce Sambandscentral, Fredsmonumentet Morokulien, Eda
Tjoho, 13festivalen, Göteborg
here we go again Projektrum Hjärne, Helsingborg
Deltag, Dunkers Kulturhus, Helsingborg
Hello, my name is Rita, Sunshine Socialist Cinema, Söderköping
Battla, OpenArt, Örebro

www.ritawinde.se

 
 
11. 56.226412,12.719994
 
”Lucky charm Tro, Hopp o Kärlek”

Vad kan vi göra för beskydd och framgång?

Hur försöker vi påverka ödet och kommande tider?

Lucky charm resonerar kring vår vilja att inverka på framtiden med hjälp av amuletter och besvärjelser.

Om vår önskan att Tro, Hoppas och Älska!